Řešení jakékoliv vady dovolené narušuje její účel, kterým je zejména fyzický a duševní odpočinek. Zákazníkovi poskytuje nový občanský zákoník poměrně rozsáhlý okruh práv k jeho ochraně. Obecně o vadách dovolené, službách nižší a vyšší jakosti a povinnosti zajištění pomoci zákazníkovi v nesnázích se dočtete v předchozím článku: Jak na reklamaci dovolené (1. díl).
Jaká je lhůta k uplatnění slevy z ceny dovolené?
Zákazník má právo na slevu z ceny zájezdu, jestliže má zájezd vadu a zákazník ji vytkl u pořadatele bez zbytečného odkladu, nejpozději do jednoho měsíce od skončení zájezdu. Nevytkl-li zákazník vadu zájezdu bez zbytečného odkladu vlastním zaviněním, soud mu právo na slevu z ceny zájezdu nepřizná, jestliže pořadatel namítne, že zákazník své právo neuplatnil ani do jednoho měsíce od skončení zájezdu ani u něho, ani u osoby, která uzavření smlouvy zprostředkovala.
Výše slevy z ceny zájezdu má být přiměřená rozsahu a trvání vady. Se stanovením výše slevy z ceny zájezdu může pomoci Frankfurtská tabulka slev, která byla sepsána Zemským soudem ve Frankfurtu v roce 1985.
Výňatek z Frankfurtské tabulky slev
Vada ubytování | Sleva v % | Poznámka |
---|---|---|
Jiný než smluvený hotel |
10 – 25 |
v závislosti na vzdálenosti |
Vady ve vybavení pokoje |
|
|
– bez balkónu |
5 – 10 |
pokud byl přislíben |
– chybí výhled na moře |
5 – 10 |
pokud byl přislíben |
Nefunkčnost vybavení |
|
|
– toaleta |
15 |
|
– klimatizace |
10 – 20 |
dle ročního období |
– výtah |
5 – 10 |
dle podlaží |
Služby |
|
|
– zcela nefungující |
25 |
|
– nedostatečný úklid |
10 – 20 |
|
– nedostatečné ložní prádlo/ručníky |
5 – 10 |
|
Jiné vady |
|
|
– hluk během dne |
5 – 25 |
|
– hluk v noci |
10 – 40 |
|
– zápach |
5 – 15 |
|
Přísná odpovědnost pořadatele zájezdu
Pořadatel zájezdu odpovídá zákazníkovi za splnění povinností ze smlouvy o zájezdu bez zřetele na to, zda v rámci zájezdu poskytují jednotlivé služby cestovního ruchu jiné osoby. Pořadatel zájezdu tedy odpovídá i za újmu, kterou způsobil zákazníkovi jiný subdodavatel cestovních služeb. V rozhodovací praxi soudů byl například řešen případ krádeže kol při cyklistickém zájezdu a odpovědnost pořadatele zájezdu (Nejvyšší soud sp. zn. 33 Odo 852/2005): „Zajišťuje-li cestovní kancelář cyklistický zájezd, při kterém jeho účastníci používají vlastní jízdní kola (navíc značné hodnoty), patří přirozeně - podle povahy takového zájezdu - mezi povinnosti cestovní kanceláře zajistit, aby v průběhu ubytování (během noci) byla tato kola zajištěna proti poškození a odcizení. Nesplnění této povinnosti je nutno považovat za porušení povinnosti vyplývající z cestovní smlouvy zajistit zájezd (ubytování) řádně.“
Újma za narušení dovolené
Občanský zákoník dále stanovuje, že zákazník může vedle škody na majetku uplatňovat odškodnění újmy za narušení dovolené, a to zejména za situace zmaření nebo podstatného zkrácení zájezdu porušením povinností pořadatelem zájezdu. Tato újma za narušení dovolené je také někdy označována za ztrátu radosti z dovolené. Příkladem může být otrava dítěte hotelovým jídlem, kdy rodiče se musí starat o dítě namísto odpočinku na dovolené. Konkrétní výše tohoto odškodnění bude vždy odpovídat individuálním okolnostem každého případu.
Každý případ reklamace dovolené je nutné chápat individuálně. Budete-li řešit obdobný případ, lze jedině doporučit před učiněním jakýkoliv podání, konzultovat s právníkem k posouzení veškerých aspektů vašeho případu, a to s ohledem na neustálý vývoj rozhodovací praxe soudů a samotné legislativy.